Alla inlägg under oktober 2007

Av Eva Lyckholm - 25 oktober 2007 12:38

Hoj!

Jag kan inte närvara vid lektionen imorgon :(

Har därför fått en privatlektion idag av Sara, tack snälla!

Nu har jag klarat av morgondagens uppgift, det känns toppen!

Kolla in min företagspersentation om fönsterputsare, den är toppen bra!

Trevlig helg alla iktare!

/Dalkullan

Av Eva Lyckholm - 23 oktober 2007 13:37

Av Eva Lyckholm - 23 oktober 2007 09:36

Usch!

Helgen har gått i klosettens tecken och hela familjen har haft magsjuka.

Jag rekomenderar inte någon att fira sina nästkommande helger på detta vis, fy vad trist. :(

Det känns extra värdelöst eftersom sjukan drabbade mig sist av oss tre vilket innebär att jag missar den fösta dagen i Uppsala efter vfu:n.

Men med hopp om livet kanske jag kommer på onsdag!

Vi ses!

/Eva

Av Eva Lyckholm - 19 oktober 2007 12:55

eller ja potatisbullar till lunch :)

Snart är helgen här, hoppas att ni har haft bra vfu:er. Det har jag!

Nu är helgen här!

By bye/ Dalkullan

kyckling

Av Eva Lyckholm - 18 oktober 2007 20:48

Dagens främsta uppgift har varit att göra en  inventering av skolans datorer och maskinvara. Skickade igår in den första examinationen i Pim till min handledare som är examinator för Pim, som jag förstått så är det en bra merit när man sen ska söka jobbi framtiden. Jag och min handledare diskuterade vad mina uppgifter kan innehålla under min vfu 2 längre fram.

Ok, man blir helt slut av att vara på vfu, gäsp, och nu pendlar jag inte ens!

Vi ses snart igen! / Eva

Av Eva Lyckholm - 17 oktober 2007 18:02

Usch pirrigt!

Hade min lektion idag, satt igår kväll och slet mig i håret!

Bestämde att: eftersom de håller på med längdmått på matematiken, alltså "hur lång är din arm, hur många m är en km?" m.m Bestämde jag mig för att köra på längdtema i alla fall i en av frågorna, de frågor vi skulle söka svar efter på internet var:

Hur lång är dalälven? Vad betyder ordet dagvatten?

Hade själv sett ut vilka sidor som kom fram vid olika kombinationer av sökord. Jag beslutade mig för att endast introducera Google som vår sökmotor för lektionen, jag visade sidan på duken, och pekade och pratade om Googles olika funktioner och delar. Sedan fick eleverna ge förslag på sökord för att få svar på den första frågan, vi/jag sökte och då uppmärksammades hur många svar vi fått på respektive sökord.

Sedan tittade vi och jämförde tre av sidorna för att få korrekt svar på frågan, det skiljde 100km mellan två sidor, ett tydligt exempel på att allt som står på internet inte är sant ;)

Den andra frågan fick vi svar på genom att jag dröjde mig kvar (med flit) på en av sidorna där vi tidigare hittat info om dalälvens längd. I diskussion med eleverna fick de fundera på vart man på den sidan kunde hitta info om betydelsen av ordet dagvatten. Jag förklarade hur man kan läsa av en sida och att Menyn till vänster kunde innehålla en massa bra rubriker med underrubriker. Det fanns där en rubrik med namnet "ordlista", där kunde vi sen finna svar på vad dagvatten var för något.

Responsen var jättebra från eleverna och jag gjorde lektionen två gånger i halvklass, en skön och lugn lektion.

På eftermiddagen satt jag med en elev från klassen som fått datorn som stöd, för att den har dyslexi, eleven visade mig programmet ViTal och dess funktioner, sen hade jag min infosök lektion ensam med eleven, vi tog  hjälp av ViTal hjälpmedlet, det var lite krångligt men det gick.

Ok nu är jag trött (puh) många intryck att smälta.

// Ha de gött! Eva

Av Eva Lyckholm - 16 oktober 2007 17:40

Oj oj!

Nu är det dags att skärpa sig för att få med sig så mycket som möjligt från vfu:n. ;)

Träffade klassen idag, en fyra och deras lärare (min handledare). Höll mig i bakgrunden så här första dagen (ja jag var ledig igår) för att pejla läget.

På en av min handledares lektioner var det So, eleverna arbetade med landskapen i södra sverige. Idag tog vi oss en närmare till på Halland och Kalmar. Från en arbetsbok där eleverna i förväg fyllt i, togs de viktigaste upp om diverse landskap, sedan fördes de in i en Power Point i punktform som läraren skrev, medans eleverna såg på (projektor och duk).

Läraren surfade sen ut på olika sidor om landskapen, tillsammans med eleverna, som följde det hela på en duk med hjälp av en projektor. Eleverna blev mycket imponerande när vi tittade en stund på trafiken över ölandsbron live via en webbkamera, jag tyckte också att det var lite häftigt måste jag erkänna :)

På eftermiddagen satt jag och min handledare i möte där alla It-representanter (lärare) för kommunens skolor, det togs upp bl.a vilka behov som fanns, hur man använde sig av sitt digitala klassrum m.m Helt perfekt möte och jätteroligt, det var fler lärare från andra skolor som uttryckte att de gärna sett att jag kunnat klona mig, eller att fler från Uppsala skulle vilja komma och ha praktik i Avesta. I min kommun funkar det verkligen och det satsas på att utbilda lärare i att använda it i undervisningen, samt att det installeras fler digitala klassrum för varje år som går.

En jättebra start på min vfu helt enkelt!

// Eva

Av Eva Lyckholm - 11 oktober 2007 08:30

Hej alla!

Nu är min blogg född!

Spännande har aldrig gjort detta förr, vi får se hur det går.

På bilden ser ni min lilla familj, sambon Henric och Leo min snart 3åriga son. 

Vi ses igen!

Eva

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Känner du att förkunskaperna räcker till när du nu ska pröva dina vingar på vfu:n?
 "Ja"
 "Nej"
 "Vet ej"

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards