Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Dagvatten och dalälven!

Av Eva Lyckholm - 17 oktober 2007 18:02

Usch pirrigt!

Hade min lektion idag, satt igår kväll och slet mig i håret!

Bestämde att: eftersom de håller på med längdmått på matematiken, alltså "hur lång är din arm, hur många m är en km?" m.m Bestämde jag mig för att köra på längdtema i alla fall i en av frågorna, de frågor vi skulle söka svar efter på internet var:

Hur lång är dalälven? Vad betyder ordet dagvatten?

Hade själv sett ut vilka sidor som kom fram vid olika kombinationer av sökord. Jag beslutade mig för att endast introducera Google som vår sökmotor för lektionen, jag visade sidan på duken, och pekade och pratade om Googles olika funktioner och delar. Sedan fick eleverna ge förslag på sökord för att få svar på den första frågan, vi/jag sökte och då uppmärksammades hur många svar vi fått på respektive sökord.

Sedan tittade vi och jämförde tre av sidorna för att få korrekt svar på frågan, det skiljde 100km mellan två sidor, ett tydligt exempel på att allt som står på internet inte är sant ;)

Den andra frågan fick vi svar på genom att jag dröjde mig kvar (med flit) på en av sidorna där vi tidigare hittat info om dalälvens längd. I diskussion med eleverna fick de fundera på vart man på den sidan kunde hitta info om betydelsen av ordet dagvatten. Jag förklarade hur man kan läsa av en sida och att Menyn till vänster kunde innehålla en massa bra rubriker med underrubriker. Det fanns där en rubrik med namnet "ordlista", där kunde vi sen finna svar på vad dagvatten var för något.

Responsen var jättebra från eleverna och jag gjorde lektionen två gånger i halvklass, en skön och lugn lektion.

På eftermiddagen satt jag med en elev från klassen som fått datorn som stöd, för att den har dyslexi, eleven visade mig programmet ViTal och dess funktioner, sen hade jag min infosök lektion ensam med eleven, vi tog  hjälp av ViTal hjälpmedlet, det var lite krångligt men det gick.

Ok nu är jag trött (puh) många intryck att smälta.

// Ha de gött! Eva

 
 
Ingen bild

Erika

17 oktober 2007 20:46

Verkar som det blev en kanon lektion för dig!! kul! hoppas du får det bra i fortsättningen oxå!!

 
Ingen bild

Lasse W

18 oktober 2007 11:03

Hej Eva!
Kul att du blivit väl mottagen och att dina kunskaper är eftertraktade. Låter ju som om din handledare an vänder sig mycket av IT.
Bra att du fått en inblick i skolans IT-verksamhet och att info-uppgiften gick bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Lyckholm - 3 december 2007 08:56

Mål och Syfte Målet med denna vfu period var att lära eleverna i en fjärdeklass e-post-hantering av skolans Webmail, samt att ge dem baskunskaperna i programmet Word. Det var viktigt att lära dem detta eftersom läraren i klassen hade önskemål om att ...

Av Eva Lyckholm - 28 november 2007 15:50

Idag har dagen ägnats åt att installera en skrivare på alla skolans datorer, det har tagit hela dagen och jag är ännu inte klar.... segt jobb, men lärorikt. Kommer att ha och har haft lektioner i word, det hr gått bra och eleverna är duktiga. Undrar ...

Av Eva Lyckholm - 26 november 2007 21:57

Idag är en jättebra dag! Jag har haft min lektion idag med e-posthantering! Jag rockade! Handledaren var nöjd och eleverna tyckte att det var den roligaste lektionen de haft. Min handledare berömde mig för en väl utförd lektion och hon talade väl om ...

Av Eva Lyckholm - 23 november 2007 20:34

Knåpade lite på powerpointen med bilderna från friluftsdagen idag, har jobbat lite med min tonårsbrudar på gymnasiet, Mode design, det är jätteroligt! Annars längtar jag tills pyntet ska opp! Trevlig helg!   ...

Av Eva Lyckholm - 22 november 2007 21:23

luft? Nej... de var inomhus. Jag hade anmält att jag kunde vara fotograf under dagen och sen knåpa ihop fotona i en powerpoint eller photostory för att sen publicera på skolans hemsida?!? Nehej! inte på hemsidan fick jag till svars, det fanns elever ...

Presentation

Omröstning

Känner du att förkunskaperna räcker till när du nu ska pröva dina vingar på vfu:n?
 "Ja"
 "Nej"
 "Vet ej"

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards